TATA54 Talteori

Kurshemsida för TATA54, Talteori

Ämnesområde

Matematik

Poäng

6 hp

Examinator

Jan Snellman (se även min hemsida)

Schema

Examination

Skriftlig tentamen.

Utb. kod Kursnamn Datum Tid Ort Anmälningsperiod
TATA54/TEN1 Talteori 2024-06-01 8-12 Linköping 2024-05-02 - 2024-05-22
TATA54/TEN1 Talteori 2024-08-22 14-18 Linköping 2024-07-23 - 2024-08-12

Allra senaste nytt VT2024

2024-04-23

Jag pratade om ”Eulers regel” som uttrycker kedjebråkskonvergenterna qn/pn till [x0;x1,x2,…] som rationella funktioner i x0,x1,… Det står inget om det i kursboken, men wikipediasidan om continuant beskriver satsen, och informationen där är tillräcklig för att få till ett bevis. ”Kontinuander” definieras med samma rekursion som den som gäller för pn och qn, och sammanfaller med de första täljarna och nämnarna, så måste vara samma. Den kombinatoriska beskrivningen kan visas med induktion.

2024-04-22

Vi har två föreläsningar den kommande veckan, torsdag 24 april samt fredag 25 april. Till på torsdag tittar ni på 12.3.1c, 12.2.2a (nedskalad till första 4), 12.3.4 (nedskalat till första 5, approximationsfel < 1/100). Till på fredag 12.4.5b, 12.4.6b

2024-04-14

Uppgifter att räkna till nästa gång

12.2.1bf, 12.2.2cd, 12.2.3c, 12.2.11

Datorlaboration

Titta på kedjebråkslabben och använd den för att göra 12.2.3df. Hitta en formel för a(k,m) = [k;k,…,k] (längd m). Vad är gränsvärdet av a(k,m) då m går mot oändligheten?

2024-04-07

Uppgifter att räkna till nästa gång

11.1.1d, 11.1.4, 11.1.25ab, 11.2.1cd, 11.2.2, 11.2.3,11.2.4

Beviset för kvadratisk reciprocitet

Jag stakade mig lite vid bevist för kvadratisk reciprocitet. Speciellt så oroade jag mig över om det kunde finnas gitterpunkter (x,y) med x=(p-1)/2, (q-1)/2 < y <= (q/p)x. Men det är enkelt att visa att (p-1)/2*q < (q-1)2 +1, så det går inte. Beviset håller!

2024-04-02

På fredag så räknar vi de uppgifter om diskreta logaritmer vi inte hann med förra gången.

2024-03-11

Jag har nu bokat om föreläsningarna till Fredagar kl 13-15 (fortfarande i kompakta rummet) samt måndag 25 mars kl 13-15, samt 25/4 13-15 och 20/5 13-15. Det blir 10 tillfällen totalt, vilket bör räcka.

2024-03-06

Det verkar som fredagar kl 13-15 inte kolliderar med andra kurser, så jag planerar att flytta lektioner till den tiden. Det är 8 sådana fredagar under perioden, så helst skall jag schemalägga tre tillfällen till. Möjliga tider är måndag 25 mars kl 13-15, torsdag 25 april kl 13-15, måndag 20 maj kl 10-12 eller kl 13-15, 27-29 maj 10-12 eller 13-15.

2024-03-05

Det har framförts önskemål om att byta tid för lektionerna i period 4 för att undvika kollision med kursen i optimeringslära.

För närvarande så är tiderna huvudsakligen onsdagar kl 10-12 samt torsdagar kl 13-15. Mejla mig med önskemål på vilka av dessa tider som bör flyttas, och hur.

Jag har, vad jag kan se, ingen undervisning måndagar kl 10-12 eller fredagar kl 10-12, 13-15, så dessa tider skulle fungera för mig.

Det rör sig om 11 tillfällen totalt.

2024-02-29

Till nästa lektion så tittar ni på uppgifterna 9.1.1d, 9.1.2d, 9.1.5b, 9.1.6d, 9.1.10, 9.1.20.

Till lektionen efter det (27 mars) så räknar ni 9.2.1d, 9.2.3e, 9.2.6, 9.3.3c, 9.3.8, 9.4.1, 9.4.2b, 9.4.3a, 9.4.9, 9.4.10. (Vi kanske inte diskuterar ALLA dessa, men räkna så många ni kan/hinner).

2024-02-20

Till nästa lektion (27 feb) så tittar ni på uppgifterna 4.2.15, 4.2.16, 4.2.18, 4.4.2ab. Använd Hensels lemma vid behov. Ni kan också använda Hensel-laborationen. För att förstå uppgift 4.2.18, titta på \(x^2-1\) modulo 2, lyft till grad 5 eller 6.

def H_L_tree(f, p: int, r: int):

    vert = [(0,0)]
    for j in range(1,r+1):
        fj = f.change_ring(Integers(p^j))
        fzj = fj.roots(multiplicities=False)
        vert += [(z,j) for z in fzj]


    return DiGraph([vert, 
                    lambda u,v: (u[1] == 1 and v[1] == 0) 
                    or 
                    ( (u[1] == v[1]+1) and ((u[0] - v[0]) % p^v[1] ==0) ) 
                   ])
<<H_L_tree>>
p=2
r=6
R.<x> = ZZ[]
f = R(x^2 -1)
H_L_tree(f,p,r).plot(layout='tree')
Henseluppgift.png

2024-02-12

Till nästa lektion (20 feb) så tittar ni på uppgifterna 7.1.5, 7.2.1d, 7.2.8, 7.2.35, 7.4.23, 7.4.24

2024-02-07

Till nästa lektion (12 feb) så tittar ni på uppgifterna 4.1.5, 4.1.9b, 4.2.8c,4.3.3. Observera att den lektionen hålls i P36, samtliga senare kommer att vara i Kompakta rummet.

2024-01-30

  • Till nästa gång så tittar ni på uppgifterna 3.3.10, 3.4.1c,3.4.20, 3.5.32,3.7.1c
  • Dessutom: visa att om \(m,n\) relativt prima, \(m|a\), \(n|a\), så \(mn|a\).
  • Det gick att flytta lektionerna till Kompakta rummet

Tvillingfria primtal

Jag använde följande sagemath-kod för att hitta \((k,n)\) med sgd(k,n)=1, sgd(k-2,n) > 1, sgd(k+2,n) >1, så att Dirichlets sats garanterar oändligt många primtal i nZ + k.

def repr(n):
    return [k for k in range(n) if gcd(k,n)==1]

def isolated(n):
    rlist = repr(n)
    return [k for k in rlist if gcd(k-2,n)>1 and gcd(k+2,n)>1]


def find_isolated(N):
    for n in range(3,N):
        if len(isolated(n)) > 0:
            print(n, isolated(n))

Körning visar att n=15, k=7 är minsta exemplet.

15 [7, 8]
21 [5, 16]
30 [7, 23]
33 [13, 20]
35 [12, 23]
39 [11, 28]

2024-01-23

Till nästa gång så tittar ni på uppgifterna 1.5.18, 1.5.36, 3.1.6, 3.2.10.

2024-01-16

  • Första föreläsningen, information om kursupplägget, kurslitteratur, tentamen.
  • Pratade om talteori som matematisk disciplin, mycket översiktligt.
  • Började diskutera delbarhet och sgd.
  • Önskemål om information om vilka/vilket kapitel i kursboken en given föreläsning är kopplad till, skall ordna.
  • Vi kommer att gå igenom uppgifter (hämtade från listan med rekommenderade uppgifter) på vissa av lektionstillfällena, kanske första 45 minuterna. Annonseras här.
  • Jag glömde att framföra följande förmaning: även om kursen examineras med en enda skriftlig tentamen i juni så är det viktigt att studera kontinuerligt, och räkna uppgifter. Försök att hinna med att skumma (läsa översiktligt, skippa detaljer) igenom det avsnitt som skall gås igenom på föreläsningen innan densamma. Sedan, någon gång efter föreläsningen, bör ni läsa samma avsnitt en gång till, nu med fokus på att förstå bevisen.
  • Det går an att mejla mig med frågor om uppgifter eller kursen i stort.

Kurslitteratur

Kursbok

Kursbok är Elementary Number Theory av Kenneth Rosen.

Rosen6ed.png
Illustration 1 Elementary Number Theory, Kenneth Rosen

Den sjätte upplagan är den senaste, men det finns flera olika tryckningar, vilket inte påverkar innehållet.

Bredvidläsning

Fritt tillgängligt material

Följande böcker är fritt tillgängliga på nätet. Kursboken är väldigt grundlig och täcker kursinnehållet, men det kan ändå vara bra att se olika framställningar.

Andra lämpliga böcker

  • BAKER. A concise introduction to the theory of numbers.
  • DAVENPORT. The higher arithmetic.
  • DICKSON Introduction to the theory of numbers.
  • HARDY and WRIGHT. Introduction to the theory of numbers. En riktig klassiker, som även behandlar analytisk talteori. Valda avsnitt är elementära.
  • IRELAND and ROSEN. A classical introduction to number theory. En lämplig fortbildning efter denna kurs.
  • LEVEQUE. Topics in number theory.
  • SIERPINSKY. Elementary theory of numbers.
  • SILVERMAN. A friendly introduction to number theory.

Kursinnehåll

Avsnitt av kursboken

Kursen omfattar följande delar/kapitel av kursboken: 1.5, 2.1, 3, 4.1-4.4, 5.1, 6, 7.1-7.4, 9, 11.1-11.4, 12, 13.1-13.4,14. Jag kommer inte att föreläsa om precis alla moment ovan, och jag kan komma att berätta om ämnen som inte behandlas i dessa delar av kursboken. Tentamen kommer dock att testa kunskaper från just dessa avsnitt.

Rekommenderade uppgifter

  • Kap 1
    • 1.5

      8a,9b,18,36,37

  • Kap 3
    • 3.1

      1ab, 2f,6.

    • 3.2
    • 3.3

      1df,2ef,10,24,30,31

    • 3.4

      1bc, 19*, 20*.

    • 3.5

      1il, 2, 4c, 29cd, 32*, 34, 58ac.

    • 3.7

      1cd

  • Kap 4
    • 4.1

      4,5,7ab,9bc.

    • 4.2

      1df, 8c, 9d.

    • 4.3

      3,4.

    • 4.4

      2ab.

  • Kap 5
    • 5.1

      4ab.

  • Kap 6
    • 6.1

      4,5,6,9,10,14,18,19,22,24,24,28,36,38*,41,48*,52.

    • 6.2

      2,8,12,16ab.

    • 6.3

      1d,6,7,22*

  • Kap 7
    • 7.1

      2bc,5,8.

    • 7.2

      1bd,2cd,8,34*,35,38*.

    • 7.3

      3b,4,7,8,10,18,22**,28*,29cd.

    • 7.4

      1bd,2be,14,22,23,24,30,31.

  • Kap 9
    • 9.1

      1ad, 2cd, 5b, 6df, 8, 10, 20*, 22*.

    • 9.2

      1d, 2d, 3e, 6.

    • 9.3

      2,3c, 5c,6c, 8b, 10.

    • 9.4

      1, 2b, 3a, 4, 9, 10, 19, 20*.

    • 9.5

      2,3,10.

    • 9.6

      1bcg, 4def, 13*, 14*.

  • Kap 11
    • 11.1

      1d, 4, 25.

    • 11.2

      1cd, 2, 4, 5.

    • 11.3

      1ef, 5, 6.

    • 11.4

      1, 2, 5, 6.

  • Kap 12
    • 12.2

      1bf, 2cd, 3c, 4c.

    • 12.3

      1c, 2a, 6*, 7.

    • 12.4

      1c, 2c, 3b, 4a, 5b, 6b, 7b, 8, 10, 17.

    • 12.5
  • Kap 13
    • 13.1

      1, 2, 3, 8, 16.

    • 13.2

      3, 4, 6*, 8, 10, 11*, 20.

    • 13.3

      1b, 2gh,3cd, 6, 7, 9c, 10ef.

    • 13.4

      1c, 2a, 3def, 4ab, 6de, 8*.

  • Kap 14
    • 14.1

      1ac, 12, 13, 17a.

    • 14.2

      16ab, 17bc.

    • 14.3

      1bc, 2c

Kort beskrivning av kursinnehållet

Föreläsningar

Jag har föreläst enligt följande föreläsningsanteckningar, med vissa utsvävningar. De svenska versionerna är nyare. Några av föreläsningarna tar två tillfällen för att gå igenom.

Nr Föreläsning Lecture Rosen Antal lektioner
0 Introduktion till talteori Introduction to number theory x 1
1 Heltal, delbarhet Integers, divisibility 1.5,3 1
2 Kongruensräkning Congruences 4.1-4.3 1
2b Fermats och Eulers satser Fermat’s and Eulers’s theorems 6 1
3 Aritmetiska funktioner Arithmetical functions 7 2
4 Hensel-lyft Hensel lifting 4.4 1
4 Hensel-faktorisering not translated   0
5 Primitiva rötter Primitive roots 9 1
6 Kvadratiska residyer Quadratic residues 11 2-3
7 Kedjebråk, inledande exempel not translated   0-1
7 Kedjebråk Continued fractions 12.2-12.5 1-2
8 Pytagoriska tripplar Pythagorean triples 13.1-13.2 1
9 Summor av kvadrater Sums of squares 13.3 1
10 Pells ekvation Pell’s equation 13.4 1
11 Gaussiska heltal The Gaussian Integers 14 1
12 ej översatt RSA, Mersenne primes, etc   0-1
13 ej översatt Repetition   0-1
         

Tentor

Datum Examinator Tentamen Lösningar
2023-08-17 Jan Snellman TATA5420230817 TATA5420230817soln
2023-06-03 Jan Snellman TATA5420230603 TATA5420230603losn
2022-08-18 Jan Snellman TATA5420220818 lösning saknas
2021-06-03 Jan Snellman TATA5420210603sv TATA5420210603soln
2021-06-03 Jan Snellman TATA5420210603en TATA5420210603soln
2021-08-19 Jan Snellman TATA5420210819 TATA54202108119soln
2021-10-22 Jan Snellman TATA5420212022 TATA5420211022soln
2020-06-04 Jan Snellman TATA5420200604 TATA5420200604soln
2019-06-04 Jan Snellman TATA5420190604 TATA5420190604soln
2019-11-01 Jan Snellman TATA5420191101 TATA5420191101soln
2018-06-07 Jan Snellman TATA5420180607 TATA5420180607soln
2018-03-12 Jan Snellman TATA5420180312 TATA5420180312soln
2017-03-13 Jan Snellman TATA5420170313 TATA5420170313soln
2017-06-08 Jan Snellman TATA5420170608 TATA5420170608soln
2017-08-26 Jan Snellman TATA5420170826 TATA5420170826soln
2016 Leif Melkersson exams/2016/tam.pdf exams/2016/stam.pdf
2016 Leif Melkersson exams/2016/tau.pdf exams/2016/stau.pdf
2016 Leif Melkersson exams/2016/taj.pdf exams/2016/staj.pdf
2015 Leif Melkersson exams/2015/tja.pdf exams/2015/tjas.pdf
2015 Leif Melkersson exams/2015/tju.pdf exams/2015/tjus.pdf
2015 Leif Melkersson exams/2015/tma.pdf exams/2015/tmas.pdf
2014 Leif Melkersson exams/2014/rieja.pdf exams/2014/sv1408.pdf
2013 Leif Melkersson exams/2013/tenta.pdf exams/2013/tentasv.pdf
2013 Leif Melkersson exams/2013/tena.pdf exams/2013/sv1308.pdf
2012 Leif Melkersson exams/2012/numm.pdf exams/2013/numms.pdf

Datorlaborationer

SageMath

Jag kommer att använda datoralgebraprogrammet SageMath för att beräkna lite större exempel. Om ni vill experimentera på egen hand kan ni enkelt installera programmet på er dator, och köra de kodsnuttar nedan som jag utvunnit från mina föreläsningsanteckningar.

Man kan också köra SageMath på nätet via CoCalc.

Ett tredje alternativ, enkelt och flärdfritt, är att mata in sin kod till SageCell.

Laborationer

Hensellyft, Primitiva rötter, Kinesiska restsatsen

Finns att läsa direkt eller som Jupyter notebook eller som webapp.

Kedjebråk

Finns att läsa direkt eller som Jupyter notebook eller som webapp.

Tidigare år

TATA54 Anteckningar från tidigare år

2023

  • 2023-12-21: Gjorde klart denna nya kurshemsida.
  • 2023-06-05: Jag har rättat tentan; en stor majoritet klarade sig, och det blev många fyror och femmor. Uppgift 3 var tydligen den svåraste; det finns en liknande uppgift i Rosen, 9.4.7. Resultaten blir registrerade senare i veckan.
  • 2023-06-05: Talteoritentan jun 3 2023 är nu upplagd, liksom dess lösningar.
  • 2023-05-08: Någon frågade om Rosen 6.1.48, här är en lösningsskiss.
    1. Skall visa att 2n ej kongruent med 1 mod n (n >= 2)
    2. Om n jämnt klart
    3. Om nu udda så n = pm med p udda heltal, låt p vara minsta sådant
    4. Antag 2n kongruent 1 mod n
    5. Då även 2n kongruent 1 mod p
    6. sgd(p-1,n)=1 ty p-1 jämnt, udda primdelare till p-1 mindre än p och alltså ej primdelare till n
    7. Har nu att 2= 21 = 2(r(p-1)+sn) = (2(p-1))r*(2n)s kongruent 1r*1s=1 mod p
    8. Använde Fermats lilla samt antagandet 2n kongruent 1 mod p
    9. Motsägelse, så antagandet var falskt.
  • 2023-05-08: På fredag diskuterar vi följande uppgifter från Rosen: 13.1.3, 13.1.8, 13.2.3, 13.3.1b, 13.3.2g, 13.3.10f
  • 2023-03-01: Jag har uppdaterat föreläsningen om kvadratisk reciprocitet samt fixat fel med faktorisering av heltal via lyft i föreläsningen om Hensel-lyft.
  • 2023-03-01: Nästa lektion, den 7 mars, så ägnar vi första halvan åt att diskutera uppgifter om primitiva rötter. Förbered genom att titta på 9.1:2cd,6df,10 9.2: 1d,3e 9.3: 3c,5c 9.4:2b,4,9 9.6:1bcg,4de . Räkna någon uppgift från varje avsnitt i alla fall.
  • 2023-02-15: Nästa lektion, den 21 feb, så har vi en laboration laboration. Tag med er någon bärbar dator, surfplatta, gigantisk utfällbar telefon eller annan uppkopplad moj. Vi får se om hela lektionen tas i anspråk för detta, eller om jag börjar att prata om kvadratisk reciprocitet.
  • 2023-02-12: Specifikt så räknar vi 7.2.35, 7.4.30, 7.4.31.
  • 2023-02-02: Vi räknar lite uppgifter på lektionen den 13 feb, och då från kap 7.1, 7.2, 7.4. Alla uppgifter är bra, 7.2.35 har ett tryckfel (skall vara w(d)). 7.2.38 är komplicerad och kan skippas.

2021

  • 2021-20-26: Alla klarade omtentan, trots att uppgift 5 kanske var oklar, jag menade periodLÄNGD för decimalutvecklingen, den kan beräknas utan att räkna ut hela den periodiska delen av utvecklingen. På svenska kan period användas som synonym för periodlängd…
  • 2021-10-22: Talteoritentan okt 22 2021, med lösningar
  • 2021-08-23: Talteoritentan aug 19 2021, med lösningar
  • 2021-06-07: Tentan juni 3 2021 med lösningar.
  • 2021-03-02: Korrigerade swelecture6.pdf.
  • 2021-02-16: Jag lägger upp de korrigerade föreläsningsanteckningarna från dagens föreläsning även här på kurshemsidan, har redan lagt in dem i TEAMS. Jag kommer att successivt uppdatera föreläsningsanteckningarna (och lägga in de allra sista, Gaussiska heltal ej översatt än).
  • 2021-02-16: Enligt studenters schema är det föreläsning den 23 feb och den 2 mars, enligt mitt schema inte: räkna med att det faktiskt blir föreläsning då om inget annat sägs här.
  • 2021-02-16: Tentadatumet den 3 juni kolliderade med en optimeringstenta; vi försöker ändra.
  • 2021-02-08: Kombinationen av OBS Studio, obs.ninja, och OBS-VirtualCam gör det möjligt att använda sin mobiltelefon som webcam i TEAMS. Gör din röst hörd och visa upp din väna nuna i nästa möte!
  • 2021-02-08: Föreläsningarna 1,2,3,ALG,4 på kurshemsidan är nu korrigerade och extra korrekta.
  • 2021-01-08: Jag har skapat ett TEAM och bjudit in de studenter jag hittade i LADOK. Om du har anmält dig till kursen, men inte fått någon inbjudan, så mejla mig.

2020

  • 2020-12-12: Kursen kommer att ges VT2021, med start den 19e januari. Jag planerar att

    • Undervisa på svenska
    • Hålla onlineföreläsningar direkt, snarare än att ha förinspelade sådana
    • Ha något slags forum, förmodligen i Teams, där ni kan diskutera uppgifter från kursboken
    • Låt varje student hålla en liten miniföreläsning om något (ej centralt) kursavsnitt, till exempel RSA-kryptering, system av linjära Diofantiska ekvationer, periodicitet för decimalutveckling… Det kommer att ge en liten bonus på tentan.

    För närvarande håller jag på med att modifiera föreläsningarna och översätta dem till svenska. Det blir inga större förändringar mot tidigare år.

  • 2020-06-05: Solutions to the exam on June 4 are now available.
  • 2020-06-02: More information on the exam. You should receive an e-mail with information on Wiseflow, the tool used to collect the exams. If not, the procedure to send your exam is a s follows:
    1. Produce a pdf file
    2. log in to europe.wiseflow.net
    3. click log in then edugain
    4. use your student id
    5. proceed with prudence and caution
  • 2020-05-27: There will be an exam 2020-06-04. It will be a remote/digital exam, performed in line with the instructions here. For this particular exam, it is allowed to consult your textbook during the exam. You may not use a computer, or receive external help. If there is something unclear with the exercises on the exam, call me at for clarification. If you have problems with Wiseflow, the system for collating the electronic files for the exam, contact someone else (perhaps Helena Larsson ).

2019

2018

2017

sieveE.jpg

Index