TATA54 Talteori
Kurshemsida för TATA54, Talteori
Ämnesområde
Matematik
Poäng
6 hp
Examinator
Jan Snellman (se även min hemsida)
Schema
Se TimeEdit
Examination
Skriftlig tentamen.
Utb. kod | Kursnamn | Datum | Tid | Ort | Anmälningsperiod |
TATA54/TEN1 | Talteori | 2024-08-22 | 14-18 | Linköping | 2024-07-23 - 2024-08-12 |
TATA54/TEN1 | Talteori | 2025-01-01 | 8-12 | Linköping | 2024-12-09 - 2024-12-29 |
Allra senaste nytt VT2024
2024-08-22
Lösningar till dagens tenta finns nu att beskåda.
2024-06-05
Jag har rättat era tentor; bra resultat, de flesta klarade sig! Resultaten kommer sannolikt att registreras idag, och tentorna kan hämtas p MAIs expedition f.o.m. nästa vecka.
2024-06-01
Lösningar till dagens tenta finns nu att beskåda. Jag hoppas kunna rätta tentorna till på fredag nästa vecka.
2024-05-18
Återstående lektion är inställd. Läs kursboken om Gaussiska heltal och summor av två kvadrater, titta på föreläsningsanteckningarna om Gaussiska heltal Som ett komplement kan ni också läsa The Gaussian integers av Keith Conrad. Det innehåller dock lite saker som inte ingår i kursen, som kongruenser modulo Gaussiska heltal.
Jag påminner om att kursens innehåll är specificerad som en lista av kapitel i Rosen, finns längre ned på denna sida.
2024-05-16
Jag är inlagd på sjukhus… Det är väl osäkert om det går att hitta vikarier till lektionerna i morgon och på måndag. Fråga någon av studierektorerna, eller proprefekt Jesper Thoren.
Tentamen skall kunna bli av utan problem!
2024-05-13
Till på fredag så tittar vi på 13.4.3abc, 13.4.5, 13.4.11. Till sista lektionen (måndag 20 maj) så tittar vi på 14.1.17ab, 14.1.23.
2024-05-06
Till nästa gång så tittar vi på 13.1.15, 13.3.1.b, 13.3.2g, 13.3.6, 13.3.8.
2024-04-29
Till nästa gång så tittar vi på 12.4.3b, 12.4.8, 13.1.2, 13.1.3.
2024-04-23
Jag pratade om ”Eulers regel” som uttrycker kedjebråkskonvergenterna qn/pn till [x0;x1,x2,…] som rationella funktioner i x0,x1,… Det står inget om det i kursboken, men wikipediasidan om continuant beskriver satsen, och informationen där är tillräcklig för att få till ett bevis. ”Kontinuander” definieras med samma rekursion som den som gäller för pn och qn, och sammanfaller med de första täljarna och nämnarna, så måste vara samma. Den kombinatoriska beskrivningen kan visas med induktion.
2024-04-22
Vi har två föreläsningar den kommande veckan, torsdag 24 april samt fredag 25 april. Till på torsdag tittar ni på 12.3.1c, 12.2.2a (nedskalad till första 4), 12.3.4 (nedskalat till första 5, approximationsfel < 1/100). Till på fredag 12.4.5b, 12.4.6b
2024-04-14
Uppgifter att räkna till nästa gång
12.2.1bf, 12.2.2cd, 12.2.3c, 12.2.11
Datorlaboration
Titta på kedjebråkslabben och använd den för att göra 12.2.3df. Hitta en formel för a(k,m) = [k;k,…,k] (längd m). Vad är gränsvärdet av a(k,m) då m går mot oändligheten?
2024-04-07
Uppgifter att räkna till nästa gång
11.1.1d, 11.1.4, 11.1.25ab, 11.2.1cd, 11.2.2, 11.2.3,11.2.4
Beviset för kvadratisk reciprocitet
Jag stakade mig lite vid bevist för kvadratisk reciprocitet. Speciellt så oroade jag mig över om det kunde finnas gitterpunkter (x,y) med x=(p-1)/2, (q-1)/2 < y <= (q/p)x. Men det är enkelt att visa att (p-1)/2*q < (q-1)2 +1, så det går inte. Beviset håller!
2024-04-02
På fredag så räknar vi de uppgifter om diskreta logaritmer vi inte hann med förra gången.
2024-03-11
Jag har nu bokat om föreläsningarna till Fredagar kl 13-15 (fortfarande i kompakta rummet) samt måndag 25 mars kl 13-15, samt 25/4 13-15 och 20/5 13-15. Det blir 10 tillfällen totalt, vilket bör räcka.
2024-03-06
Det verkar som fredagar kl 13-15 inte kolliderar med andra kurser, så jag planerar att flytta lektioner till den tiden. Det är 8 sådana fredagar under perioden, så helst skall jag schemalägga tre tillfällen till. Möjliga tider är måndag 25 mars kl 13-15, torsdag 25 april kl 13-15, måndag 20 maj kl 10-12 eller kl 13-15, 27-29 maj 10-12 eller 13-15.
2024-03-05
Det har framförts önskemål om att byta tid för lektionerna i period 4 för att undvika kollision med kursen i optimeringslära.
För närvarande så är tiderna huvudsakligen onsdagar kl 10-12 samt torsdagar kl 13-15. Mejla mig med önskemål på vilka av dessa tider som bör flyttas, och hur.
Jag har, vad jag kan se, ingen undervisning måndagar kl 10-12 eller fredagar kl 10-12, 13-15, så dessa tider skulle fungera för mig.
Det rör sig om 11 tillfällen totalt.
2024-02-29
Till nästa lektion så tittar ni på uppgifterna 9.1.1d, 9.1.2d, 9.1.5b, 9.1.6d, 9.1.10, 9.1.20.
Till lektionen efter det (27 mars) så räknar ni 9.2.1d, 9.2.3e, 9.2.6, 9.3.3c, 9.3.8, 9.4.1, 9.4.2b, 9.4.3a, 9.4.9, 9.4.10. (Vi kanske inte diskuterar ALLA dessa, men räkna så många ni kan/hinner).
2024-02-20
Till nästa lektion (27 feb) så tittar ni på uppgifterna 4.2.15, 4.2.16, 4.2.18, 4.4.2ab. Använd Hensels lemma vid behov. Ni kan också använda Hensel-laborationen. För att förstå uppgift 4.2.18, titta på \(x^2-1\) modulo 2, lyft till grad 5 eller 6.
def H_L_tree(f, p: int, r: int): vert = [(0,0)] for j in range(1,r+1): fj = f.change_ring(Integers(p^j)) fzj = fj.roots(multiplicities=False) vert += [(z,j) for z in fzj] return DiGraph([vert, lambda u,v: (u[1] == 1 and v[1] == 0) or ( (u[1] == v[1]+1) and ((u[0] - v[0]) % p^v[1] ==0) ) ])
<<H_L_tree>> p=2 r=6 R.<x> = ZZ[] f = R(x^2 -1) H_L_tree(f,p,r).plot(layout='tree')

2024-02-12
Till nästa lektion (20 feb) så tittar ni på uppgifterna 7.1.5, 7.2.1d, 7.2.8, 7.2.35, 7.4.23, 7.4.24
2024-02-07
Till nästa lektion (12 feb) så tittar ni på uppgifterna 4.1.5, 4.1.9b, 4.2.8c,4.3.3. Observera att den lektionen hålls i P36, samtliga senare kommer att vara i Kompakta rummet.
2024-01-30
- Till nästa gång så tittar ni på uppgifterna 3.3.10, 3.4.1c,3.4.20, 3.5.32,3.7.1c
- Dessutom: visa att om \(m,n\) relativt prima, \(m|a\), \(n|a\), så \(mn|a\).
- Det gick att flytta lektionerna till Kompakta rummet
Tvillingfria primtal
Jag använde följande sagemath-kod för att hitta \((k,n)\) med sgd(k,n)=1, sgd(k-2,n) > 1, sgd(k+2,n) >1, så att Dirichlets sats garanterar oändligt många primtal i nZ + k.
def repr(n): return [k for k in range(n) if gcd(k,n)==1] def isolated(n): rlist = repr(n) return [k for k in rlist if gcd(k-2,n)>1 and gcd(k+2,n)>1] def find_isolated(N): for n in range(3,N): if len(isolated(n)) > 0: print(n, isolated(n))
Körning visar att n=15, k=7 är minsta exemplet.
15 [7, 8] 21 [5, 16] 30 [7, 23] 33 [13, 20] 35 [12, 23] 39 [11, 28]
2024-01-23
Till nästa gång så tittar ni på uppgifterna 1.5.18, 1.5.36, 3.1.6, 3.2.10.
2024-01-16
- Första föreläsningen, information om kursupplägget, kurslitteratur, tentamen.
- Pratade om talteori som matematisk disciplin, mycket översiktligt.
- Började diskutera delbarhet och sgd.
- Önskemål om information om vilka/vilket kapitel i kursboken en given föreläsning är kopplad till, skall ordna.
- Vi kommer att gå igenom uppgifter (hämtade från listan med rekommenderade uppgifter) på vissa av lektionstillfällena, kanske första 45 minuterna. Annonseras här.
- Jag glömde att framföra följande förmaning: även om kursen examineras med en enda skriftlig tentamen i juni så är det viktigt att studera kontinuerligt, och räkna uppgifter. Försök att hinna med att skumma (läsa översiktligt, skippa detaljer) igenom det avsnitt som skall gås igenom på föreläsningen innan densamma. Sedan, någon gång efter föreläsningen, bör ni läsa samma avsnitt en gång till, nu med fokus på att förstå bevisen.
- Det går an att mejla mig med frågor om uppgifter eller kursen i stort.
Kurslitteratur
Kursbok
Kursbok är Elementary Number Theory av Kenneth Rosen.

Den sjätte upplagan är den senaste, men det finns flera olika tryckningar, vilket inte påverkar innehållet.
Bredvidläsning
Fritt tillgängligt material
Följande böcker är fritt tillgängliga på nätet. Kursboken är väldigt grundlig och täcker kursinnehållet, men det kan ändå vara bra att se olika framställningar.
- Elementary Number Theory av William Stein.
- Elementary Number Theory av Peter Hackman.
- An introduction in elementary number theory av Wissam Raji
- The Gaussian integers av Keith Conrad behandlar just Gaussiska heltal, på ett föredömligt sätt.
- Jag hänvisar till Constructing the Primitive Roots of Prime Powers av Nathan Jolly för en metod att hitta primitiva rötter.
- Kompendium om fibonaccitalen.
Andra lämpliga böcker
- BAKER. A concise introduction to the theory of numbers.
- DAVENPORT. The higher arithmetic.
- DICKSON Introduction to the theory of numbers.
- HARDY and WRIGHT. Introduction to the theory of numbers. En riktig klassiker, som även behandlar analytisk talteori. Valda avsnitt är elementära.
- IRELAND and ROSEN. A classical introduction to number theory. En lämplig fortbildning efter denna kurs.
- LEVEQUE. Topics in number theory.
- SIERPINSKY. Elementary theory of numbers.
- SILVERMAN. A friendly introduction to number theory.
Kursinnehåll
Avsnitt av kursboken
Kursen omfattar följande delar/kapitel av kursboken: 1.5, 2.1, 3, 4.1-4.4, 5.1, 6, 7.1-7.4, 9, 11.1-11.4, 12, 13.1-13.4,14. Jag kommer inte att föreläsa om precis alla moment ovan, och jag kan komma att berätta om ämnen som inte behandlas i dessa delar av kursboken. Tentamen kommer dock att testa kunskaper från just dessa avsnitt.
Kort beskrivning av kursinnehållet
Föreläsningar
Jag har föreläst enligt följande föreläsningsanteckningar, med vissa utsvävningar. De svenska versionerna är nyare. Några av föreläsningarna tar två tillfällen för att gå igenom.
Nr | Föreläsning | Lecture | Rosen | Antal lektioner |
---|---|---|---|---|
0 | Introduktion till talteori | Introduction to number theory | x | 1 |
1 | Heltal, delbarhet | Integers, divisibility | 1.5,3 | 1 |
2 | Kongruensräkning | Congruences | 4.1-4.3 | 1 |
2b | Fermats och Eulers satser | Fermat’s and Eulers’s theorems | 6 | 1 |
3 | Aritmetiska funktioner | Arithmetical functions | 7 | 2 |
4 | Hensel-lyft | Hensel lifting | 4.4 | 1 |
4 | Hensel-faktorisering | not translated | 0 | |
5 | Primitiva rötter | Primitive roots | 9 | 1 |
6 | Kvadratiska residyer | Quadratic residues | 11 | 2-3 |
7 | Kedjebråk, inledande exempel | not translated | 0-1 | |
7 | Kedjebråk | Continued fractions | 12.2-12.5 | 1-2 |
8 | Pytagoriska tripplar | Pythagorean triples | 13.1-13.2 | 1 |
9 | Summor av kvadrater | Sums of squares | 13.3 | 1 |
10 | Pells ekvation | Pell’s equation | 13.4 | 1 |
11 | Gaussiska heltal | The Gaussian Integers | 14 | 1 |
12 | ej översatt | RSA, Mersenne primes, etc | 0-1 | |
13 | ej översatt | Repetition | 0-1 | |
Tentor
Datorlaborationer
SageMath
Jag kommer att använda datoralgebraprogrammet SageMath för att beräkna lite större exempel. Om ni vill experimentera på egen hand kan ni enkelt installera programmet på er dator, och köra de kodsnuttar nedan som jag utvunnit från mina föreläsningsanteckningar.
Man kan också köra SageMath på nätet via CoCalc.
Ett tredje alternativ, enkelt och flärdfritt, är att mata in sin kod till SageCell.
Kod från vissa föreläsningar
Laborationer
Hensellyft, Primitiva rötter, Kinesiska restsatsen
Finns att läsa direkt eller som Jupyter notebook eller som webapp.
Kedjebråk
Finns att läsa direkt eller som Jupyter notebook eller som webapp.
Tidigare år
TATA54 Anteckningar från tidigare år
2023
- 2023-12-21: Gjorde klart denna nya kurshemsida.
- 2023-06-05: Jag har rättat tentan; en stor majoritet klarade sig, och det blev många fyror och femmor. Uppgift 3 var tydligen den svåraste; det finns en liknande uppgift i Rosen, 9.4.7. Resultaten blir registrerade senare i veckan.
- 2023-06-05: Talteoritentan jun 3 2023 är nu upplagd, liksom dess lösningar.
- 2023-05-08: Någon frågade om Rosen 6.1.48, här är en lösningsskiss.
- Skall visa att 2n ej kongruent med 1 mod n (n >= 2)
- Om n jämnt klart
- Om nu udda så n = pm med p udda heltal, låt p vara minsta sådant
- Antag 2n kongruent 1 mod n
- Då även 2n kongruent 1 mod p
- sgd(p-1,n)=1 ty p-1 jämnt, udda primdelare till p-1 mindre än p och alltså ej primdelare till n
- Har nu att 2= 21 = 2(r(p-1)+sn) = (2(p-1))r*(2n)s kongruent 1r*1s=1 mod p
- Använde Fermats lilla samt antagandet 2n kongruent 1 mod p
- Motsägelse, så antagandet var falskt.
- 2023-05-08: På fredag diskuterar vi följande uppgifter från Rosen: 13.1.3, 13.1.8, 13.2.3, 13.3.1b, 13.3.2g, 13.3.10f
- 2023-03-01: Jag har uppdaterat föreläsningen om kvadratisk reciprocitet samt fixat fel med faktorisering av heltal via lyft i föreläsningen om Hensel-lyft.
- 2023-03-01: Nästa lektion, den 7 mars, så ägnar vi första halvan åt att diskutera uppgifter om primitiva rötter. Förbered genom att titta på 9.1:2cd,6df,10 9.2: 1d,3e 9.3: 3c,5c 9.4:2b,4,9 9.6:1bcg,4de . Räkna någon uppgift från varje avsnitt i alla fall.
- 2023-02-15: Nästa lektion, den 21 feb, så har vi en laboration laboration. Tag med er någon bärbar dator, surfplatta, gigantisk utfällbar telefon eller annan uppkopplad moj. Vi får se om hela lektionen tas i anspråk för detta, eller om jag börjar att prata om kvadratisk reciprocitet.
- 2023-02-12: Specifikt så räknar vi 7.2.35, 7.4.30, 7.4.31.
- 2023-02-02: Vi räknar lite uppgifter på lektionen den 13 feb, och då från kap 7.1, 7.2, 7.4. Alla uppgifter är bra, 7.2.35 har ett tryckfel (skall vara w(d)). 7.2.38 är komplicerad och kan skippas.
2021
- 2021-20-26: Alla klarade omtentan, trots att uppgift 5 kanske var oklar, jag menade periodLÄNGD för decimalutvecklingen, den kan beräknas utan att räkna ut hela den periodiska delen av utvecklingen. På svenska kan period användas som synonym för periodlängd…
- 2021-10-22: Talteoritentan okt 22 2021, med lösningar
- 2021-08-23: Talteoritentan aug 19 2021, med lösningar
- 2021-06-07: Tentan juni 3 2021 med lösningar.
- 2021-03-02: Korrigerade swelecture6.pdf.
- 2021-02-16: Jag lägger upp de korrigerade föreläsningsanteckningarna från dagens föreläsning även här på kurshemsidan, har redan lagt in dem i TEAMS. Jag kommer att successivt uppdatera föreläsningsanteckningarna (och lägga in de allra sista, Gaussiska heltal ej översatt än).
- 2021-02-16: Enligt studenters schema är det föreläsning den 23 feb och den 2 mars, enligt mitt schema inte: räkna med att det faktiskt blir föreläsning då om inget annat sägs här.
- 2021-02-16: Tentadatumet den 3 juni kolliderade med en optimeringstenta; vi försöker ändra.
- 2021-02-08: Kombinationen av OBS Studio, obs.ninja, och OBS-VirtualCam gör det möjligt att använda sin mobiltelefon som webcam i TEAMS. Gör din röst hörd och visa upp din väna nuna i nästa möte!
- 2021-02-08: Föreläsningarna 1,2,3,ALG,4 på kurshemsidan är nu korrigerade och extra korrekta.
- 2021-01-08: Jag har skapat ett TEAM och bjudit in de studenter jag hittade i LADOK. Om du har anmält dig till kursen, men inte fått någon inbjudan, så mejla mig.
2020
2020-12-12: Kursen kommer att ges VT2021, med start den 19e januari. Jag planerar att
- Undervisa på svenska
- Hålla onlineföreläsningar direkt, snarare än att ha förinspelade sådana
- Ha något slags forum, förmodligen i Teams, där ni kan diskutera uppgifter från kursboken
- Låt varje student hålla en liten miniföreläsning om något (ej centralt) kursavsnitt, till exempel RSA-kryptering, system av linjära Diofantiska ekvationer, periodicitet för decimalutveckling… Det kommer att ge en liten bonus på tentan.
För närvarande håller jag på med att modifiera föreläsningarna och översätta dem till svenska. Det blir inga större förändringar mot tidigare år.
- 2020-06-05: Solutions to the exam on June 4 are now available.
- 2020-06-02: More information on the exam. You should receive an
e-mail with information on Wiseflow, the tool used to collect the
exams. If not, the procedure to send your exam is a s follows:
- Produce a pdf file
- log in to europe.wiseflow.net
- click log in then edugain
- use your student id
- proceed with prudence and caution
- 2020-05-27: There will be an exam 2020-06-04. It will be a remote/digital exam, performed in line with the instructions here. For this particular exam, it is allowed to consult your textbook during the exam. You may not use a computer, or receive external help. If there is something unclear with the exercises on the exam, call me at for clarification. If you have problems with Wiseflow, the system for collating the electronic files for the exam, contact someone else (perhaps Helena Larsson ).
2019
- 2019-11-01: The course will not be given spring 2020.
- 2019-11-01: Solutions to the exam on November 1 are now available.
- 2019-06-05: Solutions to the exam on June 4 are now available.
2018
- 2018-06-08: Solutions to the exam on June 7 are now available.
- 2018-03-13: Solutions to the exam on March 12 are now available.
2017
- 2017-08-28: Solutions to the exam on Saturday 26 are now available.
- 2017-06-09: Solutions to yesterday’s exam are now available.
- 2017-03-14: Solutions to yesterday’s exam are now available.
- 2017-01-31: According to Bokakademin the textbook might not be available until next week; as a stop-gap measure you might consult An introduction in elementary number theory by Wissam Raji, which I found on the internets and which I have reason to believe is made freely available for the public. The treatment of primitive roots, the next topic in the course, is very similar to that in Rosen. Another text is Elementary Number Theory av William Stein.
